To wiki του διδακτικού σεναρίου |
Το wiki του διδακτικού σεναρίου |
Από τα Πρακτικά του Συνεδρίου "Η Εκπ/ση στην εποχή των ΤΠΕ", σελ. 1072
4. Μια διακειμενική ανάγνωση του Μ. Αναγνωστάκη με τη βοήθεια των ΤΠΕ ‐ Στο παιδί μου...Μιλώ..
Από τα Πρακτικά του Συνεδρίου "Η Εκπ/ση στην Εποχή των ΤΠΕ", σελ. 1000 |
Καθημερινά νιώθουμε την ανάγκη να περιγράφουμε συναισθήματα, εικόνες, καταστάσεις, γεγονότα,
ανθρώπους και πράγματα. Είναι η γλωσσική εκείνη δραστηριότητα που μας επιτρέπει να
αποτυπώνουμε, να αναπαριστούμε λεκτικά θέματα και όψεις της πραγματικότητας στην οποία ζούμε,
γι αυτό και συχνά περιγράφουμε οι ίδιοι, είτε ακούμε και διαβάζουμε περιγραφές άλλων.
Το πόσο συχνή και οικεία μας είναι η γλωσσική-περιγραφική απόδοση του κόσμου στον οποίο
κινούμαστε, φαίνεται από τη συχνότητα που αναφερόμαστε στη λέξη ‘περιγραφή’, ‘περιγράφω’
και τα παράγωγά του.
ανθρώπους και πράγματα. Είναι η γλωσσική εκείνη δραστηριότητα που μας επιτρέπει να
αποτυπώνουμε, να αναπαριστούμε λεκτικά θέματα και όψεις της πραγματικότητας στην οποία ζούμε,
γι αυτό και συχνά περιγράφουμε οι ίδιοι, είτε ακούμε και διαβάζουμε περιγραφές άλλων.
Το πόσο συχνή και οικεία μας είναι η γλωσσική-περιγραφική απόδοση του κόσμου στον οποίο
κινούμαστε, φαίνεται από τη συχνότητα που αναφερόμαστε στη λέξη ‘περιγραφή’, ‘περιγράφω’
και τα παράγωγά του.
«Ήταν τόσο όμορφα! Πως να σου το περιγράψω;»
«Τι να σου περιγράψω; Αυτό που έγινε ήταν απερίγραπτο!»
«Το τι ακολούθησε δεν περιγράφεται!»
«Η κατάσταση υπήρξε τραγική. Δεν έχω λόγια να σου την περιγράψω..»
«Αν δεν μπορείς να το περιγράψεις, ζωγράφισέ το!»
– ασυνείδητα από τους ομιλητές πολλές φορές – είναι η δυσκολία που ενέχει η πράξη της
περιγραφής και η παραδοχή ότι η πιστή, παραστατική απόδοση της πραγματικότητας μέσω λεκτικής
περιγραφής απαιτεί σύνθετες δεξιότητες από τον περιγράφοντα/την περιγράφουσα
(παρατηρητικότητα, γλωσσική ευχέρεια-λεξιλογικός πλούτος, οργάνωση του περιγραφικού λόγου).
Τις γλωσσικές κυρίως δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη περιγραφικού λόγου
(προφορικού και γραπτού) προσπαθούμε να αναπτύξουμε στους μαθητές/τριες με την παρούσα
πρόταση διδακτικού σεναρίου.
6. Δημιουργία ψηφιακής αφήγησης με θέμα την αρχαία Πόλη-Κράτος
Η ψηφιακή μετάφραση της ενότητας (7, α.ε. γλώσσα, Β Γυμνασίου) με το Photostory
8. Μια διδακτική πρόταση στο μάθημα της αρχαίας ιστορίας «Μη μου τους κύκλους τάραττε». Στηρίζεται στο εκπαιδευτικό λογισμικό Ιστορία της Α_Β_Γ γυμνασίου και σε διαδικτυακούς ψηφιακούς πόρους.